ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
قطع مدار سیستم ادبلو به نفع هیچ مالک اتوبوس اسکانیایی نیست موضوع قطع خودسرانه مدار سیستم ادبلو توسط برخی مالکان اتوبوسهای اسکانیا این روزها مباحث و مسائل زیادی را به وجود آورده است. برخی از مالکان این اتوبوسها با توجیه اینکه چرا باید بیخود هزینه خرید ادبلو را به جان بخرند، به طور خودسرانه و بدون بررسی جوانب و عواقب چنین اقدام آسیبزایی تحت تاثیر تبلیغات و جوسازیهای افراد سودجود تصمیم به قطع این سیستم گرفتهاند و برخی دیگر هم بدون توجه به این افراد متفرقه به هشدارهای شرکت عقابافشان
موضوع قطع خودسرانه مدار سیستم ادبلو توسط برخی مالکان اتوبوسهای اسکانیا این روزها مباحث و مسائل زیادی را به وجود آورده است. برخی از مالکان این اتوبوسها با توجیه اینکه چرا باید بیخود هزینه خرید ادبلو را به جان بخرند، به طور خودسرانه و بدون بررسی جوانب و عواقب چنین اقدام آسیبزایی تحت تاثیر تبلیغات و جوسازیهای افراد سودجود تصمیم به قطع این سیستم گرفتهاند و برخی دیگر هم بدون توجه به این افراد متفرقه به هشدارهای شرکت عقابافشان توجه کرده و دستکاری خودسرانهای در سیستم اتوبوس یورو 4 خود نکردهاند. حال «کالسکهسبز» برای بررسی عواقب چنین اقدامی و در پاسخ به آنهایی که مدعیاند حذف سیستم ادبلو آسیب و هزینهای در آینده به اتوبوسهای یورو 4 اسکانیا وارد نمیکند، با مهندس حامد مرادی رئیس بخش مهندسی واحد خدمات پس از فروش شرکت عقابافشان به گفتگو نشسته است که خواندن آن برای همه رانندگان و مالکان اتوبوسهای اسکانیا توصیه میشود.
قطع مدار ادبلو از منظر فنی و مهندسی
مهندس مرادی با اشاره به اینکه مالکان عزیز اتوبوسهای اسکانیا نباید فریب تبلیغات افراد سودجو را بخورند، گفت: در نگاه اول مالکان عزیز فکر میکنند که مدار سیستم ادبلو را قطع میکنند و بدون هیچ مشکلی هزینه خرید و مصرف ادبلو را در اتوبوسهای خود حذف میکنند، در حالی که در پس قضیه جوانبی وجود دارد که اگر مالکان عزیز متوجه آن باشند دست به چنین اقدام خودسرانهای نمیزنند. اگر بخواهم خیلی ساده و از منظر فنی به این قضیه نگاه کنیم قطع و دستکاری مدار سیستم ادبلو همراه است با دستکاری فایلهای سیستمی اتوبوس که قطع به یقین میتواند به بوردهای الکترونیکی اتوبوس آسیبهای جدی وارد کند. حال اگر به هر دلیلی مثل دستورالعمل پلیس راهور و سازمان راهداری، سازمان ملی استاندارد یا سازمان حفاظت از محیط زیست، اتوبوسهای دستکاری شده مجبور به وصل مجدد مدار سیستم ادبلو شوند، ما مجبوریم برای بازگرداندن اتوبوس به سیستم اولیه بوردهای الکترونیکی آن را تغییر دهیم و حتی ممکن است برخی تغییرات نرمافزاری را در این اتوبوسها ایجاد کنیم که برای مالکان بسیار هزینهبر است.
مشکل بزرگتر برای اتوبوسهای دستکاری شده
وی با بیان اینکه قطع مدار سیستم ادبلو آسیبهای بیشتری را برای اتوبوس به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: مشکل بزرگتر برای اتوبوسهای دستکاریشده در رابطه با خدماتی است که از مراکز خدمات پس از فروش عقابافشان در زمان انجام سرویسهای دورهای میگیرند. متاسفانه مالکان اتوبوسهای اسکانیا باید بدانند که به لحاظ فنی امکان «بهروزرسانیهای نرمافزاری»، «تنظیماتبوردهای الکترونیکی» و «کالیبراسیون قطعات فنی» اتوبوسهایی که به طور خودسرانه اقدام به قطع مدار سیستم ادبلو کردهاند وجود ندارد و برای انجام این خدمات ابتدا باید اتوبوس به تنظیمات ابتدایی بازگردانده شود که این کار هزینههای بسیاری در پی خواهد داشت.
هزینههای بازگرداندن مدار سیستم ادبلو
رئیس بخش مهندسی واحد خدمات پس از فروش شرکت عقابافشان در رابطه با هزینههای بازگرداندن مدار سیستم ادبلو گفت: بازگرداندن این مدار به شکل اولیه مستلزم بازگرداندن تنظیمات این اتوبوسها به شکل قبل از دستکاری شدن آنهاست. این کار هم احتمالا نیازمند بوردهای الکترونیکی است، نیازهای نرمافزاری دارد و مهمتر از همه نیازمند درخواستهای فنی ما از شرکت اسکانیای سوئد است که همه آنها هزینههای متعددی را روی دست مالک عزیز خواهد گذاشت. ضمن اینکه در طول مدت حضور اتوبوس در مرکز خدمات پس از فروش، مالک محترم باید روزهای خواب اتوبوس خود را هم در نظر بگیرد. لذا باید دقت داشت که قطع مدار سیستم ادبلو به نفع هیچیک از مالکان اتوبوسهای اسکانیا نیست.
تولید اتوبوسهای یورو 4 یک دستورالعمل ملی است
مهندس مرادی درباره الزام شرکت عقابافشان به تولید اتوبوسهای یورو 4 اظهار کرد: متاسفانه برخی مالکان و رانندگان خودروهای یورو 4 به اشتباه فکر میکنند که شرکتهای خودروساز به اختیار و تصمیم خود اقدام به تولید اتوبوس و خودرو با استاندارد یورو 4 میکنند در حالی که ما دراین زمینه هیچ اختیاری نداریم و این یک دستورالعمل ملی است که با نظر نهادهایی مثل وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست، پلیس و ... در هیات دولت به تصویب رسیده و برای خودروساز لازمالاجراست. به طور کلی، تولید خودروها با استاندارد یورو 4 با نیت کاهش آلایندگیهای خودروها به یک قانون تبدیل شده است و مکانیسم آن هم به این شکل است که دود خارج شده از اگزوز خودروها به جای CO و CO2 به وسیله مدار سیستم ادبلو و تغییرات منبع اگزوز به ازت و آب تبدیل میشود که برای محیط زیست آسیبی به دنبال نداشته باشد.
نکاتی درباره قیمت و کیفیت ادبلو
وی درباره انتقاد برخی مالکان اتوبوسها نسبت به قیمت بالای ادبلو گفت: تولید ادبلو در همه جای دنیا پیچیدگیهای زیادی دارد و برای مثال در آن باید از آب دیونایزه استفاده کرد که نیازمند تجهیزات پیچیده و گرانقیمتی است. البته فکر نمیکنم قیمت آن با توجه به تاثیرات مثبتی که برای محیط زیست و خود اتوبوس دارد، خیلی هم بالا باشد. درباره نوع ادبلو مصرفی اتوبوسهای اسکانیا هم این نکته را یادآور شوم که ما در شرکت عقابافشان به هیچوجه استفاده از ادبلوهای خارجی را توصیه نمیکنیم و مالکان عزیز اتوبوسها بهتر است از محصولات دو شرکت پارتاک اصفهان و شرکت ادبلو گرمسار که مورد تایید عقابافشان هستند، استفاده کنند.
معرفی فعالیتهای بخش مهندسی واحد خدمات پس از فروش شرکت عقابافشان
مهندس حامد مرادی رئیس بخش مهندسی واحد خدمات پس از فروش شرکت عقابافشان در رابطه با فعالیتهای این بخش به ماهنامه «کالسکه سبز» گفت: به طور کلی بخش مهندسی خدمات پس از فروش با هدف برنامهریزی و انجام پروژههایی به منظور افزایش دانش فنی، بهبود فرایندها و ارتقای عملکرد سیستمی در راستای نیل به مفهوم بهبود مستمر، افزایش کیفیت محصولات از طریق ارتباط با کارخانه عقابافشان و شرکت اسکانیا و البته بهینهسازی زمان خدماترسانی به مشتریان، کاهش هزینهها و نهایتا حذف فعالیتها و هزینههای زائد تشکیل شده است. البته ما به طور جزئیتر در این بخش فعالیتهایی داریم که در ادامه به آنها اشاره میکنم.